https://www.facebook.com/kortfilminferno?fref=ts
ttw-clone.com
Sibelco groeve als setting voor nieuwe kortfilm van Danielle Tucci:
Jonge Genkse filmmaker: “Het avontuur is nog niet gedaan”
02/07/2015 om 12:37 door Leen Uyttersprot
Genk - Op vrijdag 26 juni werd het B-Classic Festival in Tongeren geopend. Liefhebbers van klassieke muziek verzamelden in het Casino van Tongeren. Zij kregen een kortfilm te zien van Daniele Tucci. Zijn tweede film ‘Inferno’ werd daar voor het eerst gepresenteerd.
De 26-jarige Daniele Tucci uit Waterschei kreeg een mooie kans van de organisatoren van het B-Classic Festival. “Ze hadden een film nodig op de muziek van ‘La Creation du Monde’ van Darius Milhaud, dus belden de organisatoren van B-Classic naar C-Mine”,rolex replica watches begint Tucci zijn verhaal. “Ze vroegen daar als C-Mine een jonge Genkse regisseur kende en zo is B-Classic bij mij terecht gekomen”.
Daniele Tucci stond voor een moeilijke uitdaging, maar bracht het wel tot een goed einde. “Normaal begin je met een idee en maak je een scenario, achteraf wordt de muziek gemaakt. Deze keer gingen we andersom te werk. Ik moest vanuit een muziekstuk een verhaal maken.rolex replika Dat proces was niet echt gemakkelijk. Je moet je houden aan de spanningsboog van het muziekstuk. Uiteindelijk creëer je nog altijd wat je wil creëren, het blijft jouw eigen interpretatie. “
Het is wel altijd bang afwachten op dat moment wanneer het doek valt. De grens tussen applaus en boegeroep is soms erg dun. “De reacties waren heel positief, zelfs tijdens de repetities hadden mensen tranen in hun ogen. Dat vond ik erg verrassend want het was niet zo evident om dit project te maken. Inhoudelijk is ‘Inferno’ ook geen typisch sociaal drama. Uiteindelijk was het wel een mooie ervaring met dat live orkest.”
En indrukwekkend was het dan ook wel. Het is een bijzondere ervaring om een film te bekijken met een live orkest, vooral als alle noten perfect afgestemd zijn met de beelden die je te zien krijgt. Zowel auditief als visueel stond ‘Inferno’ als een huis. De beelden, die opgenomen waren op verschillende locaties in Genk (onder meer de terril van Waterschei, C-Mine en het stadion van KRC Genk), kluisterden de kijkers aan het scherm.
Uitdaging
Het maken van een film is een proces waar diep over nagedacht moet worden. Als beginnende filmmaker moet je eerst erg vaak vallen om dan gemotiveerd op te staan. “Het is heel moeilijk, je moet eigenlijk gewoon goede films maken, maar ook jouw achtergrond. Ik kom uit een gewone arbeidersfamilie. Ik moet de mensen echt wel gaan overtuigen om mij financieel te helpen met mijn project.”
Vorig jaar stuurde Tucci al een knap resultaat de wijde wereld in. Zijn eerste kortfilm ‘Schuld’ werd enthousiast onthaald. “De voorbije jaren waren echt wel hectisch. Met ‘Schuld’ zijn wij begonnen met een budget van nul euro. En ik moest aan 6.000 euro geraken in een korte tijdspanne. Deze keer kregen wij gelukkig wel subsidies van de Provincie Limburg. Maar vooral de dingen gaan regelen zoals catering, de locaties en dergelijke gingen niet erg vlot.”
Daniele Tucci hield zich bij ‘Inferno’ wel aan een bekend concept. “Met ‘Schuld’ ging het over een vader die zijn dochter uit de prostitutie wou halen. En met ‘Inferno’ gaat het om een man die zijn vrouw uit de dood wil halen. Het thema is eigenlijk die van de prins die zijn prinsesje wil redden. Met ‘Inferno’ heb ik letterlijk een donker sprookje gemaakt. Ik heb me gebaseerd op de mythe van Orpheus en Eurydice.”
Familie
Een belangrijk element tijdens de opnames was de aanwezigheid van zijn familie. Onder meer vader Bruno Tucci, zijn verloofde Cindy Serdons en nichtje Sara Valladolid stonden op de set.
“Ik had het scenario geschreven en na ieder idee koppelde ik terug met mijn vriendin. Zij was eigenlijk mijn steun doorheen het proces. Toen ik het scenario dan schreef, was er een rol waar Cindy heel enthousiast over was. Ik geloofde er dan ook in dat zij de rol kon spelen. En dat heeft echt geloond want het resultaat was erg sterk.”
Ook zijn nichtje speelde een prominente rol. “Ik had een klein meisje nodig, maar vooral een mooi fotogeniek gezicht. Ik vond dat mijn nichtje Sara die kwaliteiten had. Zij is een heel explosief meisje, maar tijdens de opnames heeft zij het schitterend gedaan. Ik denk niet dat een ander kind dat beter zou gedaan hebben. Eén van de mooiste scenes vind ik wel die met mijn nichtje.”
Zijn vader verscheen dan niet tijdens de film, maar kreeg tijdens de voorstelling in Tongeren toch zijn ‘moment de gloire’ toen hij mee het podium op mocht. Tucci vindt dat dan ook meer dan terecht. “Eerst en vooral die steun door bijvoorbeeld decorelementen te maken. Hij kijkt ook als alles goed gaat, belt naar de mensen om dingen te regelen. Wij hebben vaak discussies gehad omdat onze werelden soms wel botsen. Mijn vader is meer praktisch gericht en ziet het artistieke plaatje niet helemaal. En dat communiceerde moeilijk.”
Talentvolle crew
Achter iedere regisseur moet wel een goed geoliede machine staan. De crew van Tucci bewoog vaak hemel en aarde. “Ik heb terug met Bart Cambier gewerkt. Hij is iemand met een heel goede karakterkop. Je gelooft gewoon alles wat hij doet, ook al zegt Bart nu geen woord. Ook de andere castleden leverden prachtig werk af. Ook de leden van de crew zijn fantastische mensen. Ik weet dat zij goede resultaten kunnen brengen, ondakns de barre omstandigheden. Er is dan ook een bepaald vertrouwen. Zij zijn ook erg talentvol”.
Toekomst
Tijdens de voorstelling van ‘Inferno’ werden de beelden begeleid met een live orkest, maar Tucci wil nog verder gaan. “De beelden op zich is wel het finale resultaat, maar tijdens de opening van het B-Classic Festival in Tongeren werd het gespeeld met een live orkest terwijl de film geprojecteerd werd. Omdat ik het resultaat van de beelden heel sterk vind, heb ik besloten om een versie te maken met eigen muziek en geluiden. Het avontuur is nog steeds niet gedaan.”
En zo treedt DanieleTucci misschien wel in de voetsporen van Erik Van Looy en andere succesvolle Belgische regisseurs, maar wat denkt hij er zelf van? “De toekomst is nog altijd vaag.replika órák Op dit moment heb ik wel wat rust nodig, maar ik weet wel dat ik binnenkort weer sta te springen om iets nieuw te maken. Prijzen winnen? Nee, dat hoeft niet. Zolang het publiek zich maar kan amuseren.”